بسم الله الرحمن الرحیم
پس از بررسی ظنونی که شانیت اعتبار برای به کار بسته شدن در راستای استخراج مراد متکلم از الفاظ را دارند ، شیخ انصاری به دیگر ظنونی میپردازند که شانیت این را دارند که از اصل اولی حرمت در عمل به ظنون خارج شوند. اولین ظنی که شیخ انصاری در این زمینه مطرح میکنند ، اجماع منقول است. ظاهرا کسانی که قائل به حجیت اجماع منقول شده اند ، ادله حجیت خبر واحد را شامل اجماع منقول نیز دانسته اند و حکم به حجیت داده اند. شیخ انصاری قائل است که این ادله شامل اجماع منقول نمیباشد و برای اثبات نظر خود دو مقدمه دارند. اولین مقدمه این است که ادله حجیت خبر فقط خبر حسی را شامل میشوند. زیرا سیره و اجماع ، دلیل لبی میباشند و قدر متیقن در آنها خبر حسی میباشد . روایات نیز همینگونه میباشد. این ادعا باطل است که مناط حجیت خبر حسی کاشفیت آن است و این مناط در خبر حدسی نیز داخل است زیرا در این صورت باید قائل به حجیت مطلق ظنون شد در حالی که هیچ کس قائل به این نیست.
درباره این سایت